Виховна робота

 

 Виховна робота завжди була невід’ємною складовою освітнього процесу, а зараз, в умовах військової агресії рф проти України, її важливість складно переоцінити. Усе, що відбувається зараз – виклик для школи, для вчителів та учнів. Звісно, постає питання: як саме працювати просто зараз, як розставити акценти? 

 Найважливішими напрямами виховної роботи зараз стає:

  • психологічна та емоційна підтримка учнів;
  • навчання правил поведінки в умовах воєнного стану (під час повітряних тривог, поводження з вибухонебезпечними предметами, перша медична допомога тощо);
  • адаптація та підтримка учнів-ВПО;
  • розвиток критичного мислення та медіаграмотності;
  • національно-патріотичне виховання.  

Психологічна та емоційна підтримка учнів

 Чому саме зараз ми звертаємо увагу на психологічну та емоційну підтримку? Бо учні найбільше потребують підтримки та розуміння, академічні успіхи та оцінки відходять на другий план. Той факт, що діти, на жаль, поступово вимушено звикають до нових реалій, не означає, що вони можуть обійтися без підтримки дорослих. Вони, як ніколи, її потребують. Їм потрібна наша впевненість у тому, що все буде добре, стійкість та віра в перемогу. До того ж тепер учитель додатково стає ще й справжнім психологом! Аби впоратися із цим непростим завданням, педагогічний коллектив використовує у своїй роботі рекомендовані додаткові матеріали:

 Класні керівники разом із практичним психологом закладу проводять години спілкування у форматі тренінгів, спрямованих на стабілізацію психологічного та емоційного стану дітей, навчають учнів прийомам, які допоможуть їм швидко опанувати себе у критичних ситуаціях і, звісно, практикують їх самі! Учителі намагаються виконувати психологічні вправи  разом із учнями на початку або наприкінці заняття. 

 

Правила поведінки в умовах воєнного стану

 Нова реальність диктує нові правила життя. Тепер одне з найважливіших завдань – навчити дітей правилам безпеки, які допоможуть зберігти життя. Школярі мають знати:

  • які заборони та обмеження діють під час воєнного стану;
  • що таке «тривожна валіза», як її зібрати, що туди покласти;
  • як діяти під час повітряних тривог (що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / у магазині тощо);
  • як поводитися під час обстрілів;
  • що робити у випадку виявлення вибухонебезпечних предметів;
  • як надавати першу домедичну допомогу.

 Аби діти швидше запам'ятали ці важливі правила, учителі, класні керівники разом із учнями створюють тематичні плакати та буклети, діти малюють малюнки, працюють над навчальними проєктами, беруть участь у конкурсах, акціях тощо. Класні керівники завжди зв'язуються із батьками учнів, бо вони теж мають розуміти, наскільки важливо навчити дітей базових правил, та зі свого боку стежили за цим. Особливо за умови дистанційного або змішаного навчання.

 

Адаптація та підтримка учнів-ВПО

У нашому закладі освіти є учні-ВПО. Педагогічний колектив дбає про те, аби вони почували себе в новому колективі комфортно. Звісно, дуже важливо, аби діти з числа внутрішньо переміщених осіб змогли потоваришувати з однокласниками, хоч як би вони не навчалися – онлайн чи офлайн. Контакт із однолітками в будь-якому випадку чинить позитивний вплив та допомагає оговтатися від стресу.  Для роботи із учнями-ВПО залучені також практичний  психолог та соціальний педагог закладу. Дітям такої соціальної категорії заклад освіти надає психологічну, соціальну  та  гуманітарну допомогу.

 

Розвиток критичного мислення та медіаграмотності

Проте наскільки важливо критично мислити в будь-якій ситуації та володіти навичками медіаграмотності, говорили завжди. І тепер, в умовах війни, ми можемо як ніколи добре бачити всі наслідки активної роботи ворожої пропаганди. Вона приймає різні форми, інколи найнеочікуваніші, але ми маємо бути готові. І ми  вчимо дітей теж бачити фейки та пропаганду, адже нерідко вона спрямована саме на молоде покоління, на яке легше вплинути. Проводимо тематичні виховні години, тренінги, в межах яких діти виконують вправи, покликані розвивати критичне мислення та медіаграмотність, учням такий формат завжди подобається. Дітям пропонується створення тематичних проєктів та провдяться заняття, під час яких учні розглядають популярні фейки, вчаться шукати першоджерела та проводити веріфікацію інформації. Наш заклад залучає до співпраці представників ювенальної поліції, кіберполіції які вчать школярів довіряти лише офіційним джерелам та завжди перепровіряти інформацію, особливо перш ніж поширювати її. Влаштовуємо зустрічі, під час яких діти обговорюють спірні новини та наративи тощо. 

У цьому нам допомагають наступні матеріали:

Національно-патріотичне виховання

 Тепер, в умовах повномасштабної війни, яку розв’язала рф проти України, вже ні в кого не викликає сумнівів той факт, що зараз ми маємо приділити особливу увагу національно-патріотичному вихованню. Саме тому надзвичайно важливо в роботі педагогічного колективу:

  • Проведення заходів національно-патріотичної спрямованості, акції пам'яті.
  •  Заняття волонтерською діяльністю.
  • Проведення годин спілкування, присвячених війни рф проти України.
  • Створення навчальних проєктів, присвячених борцям за незалежність та свободу нашої країни.
  • Організація зустрічей із ветеранами АТО, ООС та війни рф проти України.  

 На першому місті стоїть щоденне проведення загальнонаціональної хвилини мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України.


                                                            Заходи та свята

       Для забезпечення високої художньо-естетичної освіченості учні нашого закладу беруть участь в обрядових і традиційних святах українського народу «Святий Миколай  всім розваги приніс», «Різдвяні колядки», «Великодні дзвони», «Вечорниці».

         Класні керівники ретельно вивчають сім’ї   вихованців, взаємини між членами родини, участь батьків у вихованні дітей. Цьому сприяють спільні  творчі родинно-шкільні заходи: «Шануймо нашу родину», «Якщо говорити між нами, то все починається з мами»», «Світ захоплень моєї родини», «Моя родина моя фортеця», які проводяться до Дня матері, Міжнародного дня сімї, тематичного місячника родинно-сімейного виховання.